واکاوی بیانیه شفافیت دکتر سارا فلاحی؛  
دکتر سارا فلاحی نماینده ایلام از معدود نمایندگانی‌ست که پس از پایان پروسه رای اعتماد نمایندگان مجلس به وزیران کابینه سیدابراهیم رئیسی، بلافاصله به پیوست بیانیه‌ای مجمل، وضعیت آرای خود به وزیران پیشنهادی را به اطلاع موکلان خود رساند.
کد خبر: ۹۸۹۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳ 27 August 2021

تابناک ایلام، خداداد ابراهیمی ::روجی مبرهن "شفافیت رای" نمایندگان مجلس، آن هنگام محقق می شود که اهالی پارلمان، فارغ از گروه بندی و رودربایستی و رفاقت های درون مجلس، با عقلانیت رای دهند تا بتوانند به مردم پاسخگو باشند به نحوی که دقت در رای و مطالعه طرح ها و لوایح را تامین کند.در واقع "شفافیت رای" باعث می شود نمایندگان در واکنش های مردمی به برایندی از نیازمندی ها و مطالبات واقعی مردم پی ببرند و بر اساس این مطالبات قانونگذاری و نظارت کنند.

دراین راستا دکتر سارا فلاحی نماینده ایلام از معدود نمایندگانی‌ست که پس از پایان پروسه رای اعتماد نمایندگان مجلس به وزیران کابینه سیدابراهیم رئیسی، بلافاصله به پیوست بیانیه‌ای مجمل، وضعیت آرای خود به وزیران پیشنهادی را به اطلاع موکلان خود رساند. 


"وقتی اتاق های سیاست و اقتصاد و فرهنگ شیشه‌ای شوند از پچپچ‌ها و شائبه‌ها وگمانه‌زنی‌های غلط کاسته می‌شود و همه می‌دانند مسئولین آن ها در مورد مطالبات و منافع آن ها چگونه تصمیم می گیرند. شفافیت در رویکرد، سیاستگذاری و تصمیم‌سازی و تصمیم گیری های مسئولین، در زمره مطالبات مردمی است که می خواهند بدانند مسئولین آن‌ها چگونه و چرا فلان تصمیم را می گیرند چون اثرات این تصمیمات به شدت با زندگی مردم عجین شده است."

این بخشی از بیانیه‌ی شفاف سازی اخیر دکتر سارا فلاحی نماینده حوزه شمالی ایلام است که با اقبال و استقبال کنشگران سیاسی و فرهنگی مواجه شده است.

ضمن استقبال از شفاف سازی این نماینده، با واکاوی متن بیانیه شفاف سازی وی، ذکر چند نکته را ضروری می دانیم. 

درنگ نخست: سارافلاحی به سوگندی که با مردم یادکرده تا این لحظه وفادارمانده و اطلاع رسانی از طریق فضای مجازی در راستای مداومت‌های پارلمانی و شفاف سازی اخیر وی نمونه بارز این وفاداری‌ست. 


"در راستای احترام به مردمی که به اینجانب اعتماد کرده اند آرای خود به وزرای پیشنهادی را اعلام نمودم."

درنگ دوم: این نماینده در رفتارهای سیاسی و پارلمانی خود نشان داده که باهیچ مقام وزارتی و کشوری عهد اخوت نبسته و ملاک وی صرفا منافع و مطالبات مردم حوزه انتخابیه اوست آن‌سان که در متن بیانیه شفاف سازی خود به صراحت اعلام کرده است. 

"قطعا ما به «برنامه‌های اعلامی» وزرا رای داده ایم و اگر در مرحله عمل برنامه های اعلامی را عملیاتی نکنند از قدرت قانونی و نظارتی خود( استیضاح) به نفع مردم استفاده خواهیم کرد."

درنگ سوم: فلاحی رای مخالف به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را در راستای صیانت از بزرگترین و حساس‌ترین نهاد تربیتی و آموزشی کشور تلقی کرده و آن را وزارتخانه‌ای استراتژیک می داند. وزارتخانه‌ای با مصائب و معضلات عدیده که از دیرباز عمده‌ترین دغدغه‌های فرهنگیان کشور را لاینحل باقی گذاشته است. 

"رای مخالف به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نیز در راستای حفاظت از وزارت استراتژیک آموزش و پرورش و احترام به دغدغه فرهنگیان صورت گرفت."


درنگ چهارم: دکتر فلاحی از سوی دیگر، به موازات شفاف سازی مسئولان از مردم نیز دعوت می کند که ضمن استماع نظرگاه آنان به مسئولان فرصت مکفی بدهند تا در راستای چرایی رای ونظر و نیز عملکرد خود در زمان مقتضی به مردم پاسخ دهند تا از قضاوت‌های قشری و شتابزده و پیشداوری‌های فاقداستناد ممانعت شود.

" در جامعه لازم است یاد بگیریم بعد از اعلام نظر شفاف مسئولین به آن ها فرصت بدهیم در مورد چرایی رای و نظر خود توضیح دهند نه آن که بدون سوال از چرایی تصمیم و شنیدن استدلال های آن ها ساز و کار محاکمه را فراهم کنیم و مرگ هویتشان را رقم بزنیم."

درنگ پنجم: در خاتمه دعا می کنیم و امید داریم که نمایندگان مجلس یازدهم، از بیم نهادهای نظارتی، استقلال رای خویش را از کف ندهند وهمواره از اعتماد و آرای حوزه انتخابیه خود قاطعانه و شجاعانه صیانت کنند. زیرا یکی از آسیب های متصور شفافیت آرا در مجلس، این است که شاید برخی تصمیم‌گیری‌ها و رای اصحاب پارلمان، برای خوش‌آیند و رضایت نهادهای نظارتی و مسئولان بالادستی باشد. در صورتی که رضایت مردم و خشنودی خداوند باید مرکز ثقل کارکردهای نمایندگان مجلس باشد و لاغیر. /م

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
این که بعد از اعلام نتايج بفرمایید من به برنده ها رأی دادم و به بازنده ها رأی ندادم نه تنها شجاعت نیست به نوی ریاکاری است ایشان باید از قبل میفرمودند من با فلان وزیر به فلان دلیل موافقم یا مخالفم ریاکاری هم حدی داره!
راستی زنگنه هم که رفت نامه رو هنوز داریش یا گمش کردی؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار